fredag 20 mars 2009

Fredags förmiddag

Nu har jag och Zimba ätit frukost och varit ute på våran morgon promenad. Tvättmaskinen är igång men jag sitter fortfarande här i mjukiskläder och glasögon, sån där morgon outfit ni vet. Som vi alla säkert har men knappt vågar visa oss i.... eller...?

Det är smutsigt inne, riktigt fullt av Zimba hår överallt! Och mer där till... Jag städade i söndags men nu är det dags igen. Inte så konstigt när man har en hund som fäller vinterpälsen.. Jag skulle behöva dammsuga hela huset varannan dag om vi ska ha det något så där rent. Det värsta är ju då bara att jag inte skulle orka det. Det är ett stort projekt för mig att städa, speciellt hela huset. Så jag sitter här och känner mig lite stressad och kluven för hur jag ska göra. Jag tycker inte om att ha det så här, med stora hår tussar och dammhögar här och var. Har man ett par svarta strumpor på sig så är de beiga under pga all Zimba päls som fastnat där.. Sånt tycker jag Inte om. Så jag vill städa men jag orkar inte.... Buhu! Jag vet ju att många andra dammsuger minst en gång i veckan för att hålla rent, även fast de inte har hund.. Så jag menar inte att jag vill skippa att städa en gång i veckan för det är väl ungefär det som behövs. Det där med hur ofta man städar är ju så olika, samma som med att bädda rent i sängen. Vissa gör det varje vecka och vissa en gång i månaden. Undra hur ofta man ska göra det enligt "Rent hus" ?

Nee... mm... ska ta och försöka vakna lite mer till liv så jag kan få någonting gjort i dag.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Ett x antal timmar senare...
Städningen orkade jag inte med, inget annat heller för den delen. Förmiddagen bestod mest av att smyga runt hemma med jobbig huvudvärk och en hund som ville leka. Vi lekte en liten stund men jag blev nockad av Zimba så huvudvärken och värken i nacken blev ju inte mindre direkt.. Efter lunch tänkte jag att det skulle bli bättre om vi gick ut i friska luften ett tag. Tog en timmes promenad och övade på att gå fint i koppel Gick faktiskt rätt bra, även på de vägar vi inte gått innan. Fast det är nog helt klart en bit kvar på att öva, när det gäller att gå fint i staden och med störningar.. När vi väl började traska hemmåt igen var min huvudvärk bara betydligt mer påtaglig och jag var helt snurrig. Väl hemma fick jag ta till super krafter och bära in Zimba till duschen med tanke på att annars skulle jag behövt gå med gummi stövlar inne resten av dagen... När han väl var duschad, torkad och ren damp jag ner i sängen och vilade en stund. När jag började röra på mig igen var huvudvärken i alla fall lite mindre men den gick tyvärr alltför snabbt tillbaka till den där hemska tryckande spännande värken som gör att de flesta ljud är så extremt jobbiga.. Nu blir det nog till att försöka medicinera ner den lite.

Jag är slut och trött och ärligt en aning nedstämd idag. Varför vet jag inte. Så himla typiskt när hela veckan har kännts så bra! Men man måste ju gå ner i en dal för att komma upp igen. Ikväll bestämdes det nyligen att jag ska åka över till en gammal vän som jag saknat mycket. Han är ganska rutten på att höra av sig, det vet han med.. men nu sket jag i det och hörde av mig för 1511:e gången i alla fall.. Men innan jag ska dit blir det middag hos mor och far. Skönt att slippa äta ensam när det är så svårt att få i sig något. Då blir det i alla fall roligare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där...

Oj, brukar folk dammsuga varje vecka? Hoppsan... eh... det... brukar verkligen inte jag.

Om jag får säga min åsikt så tycker jag att det är viktigare att du är rädd om dig än att du har det skinande rent hemma. Så det så.

*bamsekram*

Kattis (från media)

Tessan sa...

Här kommer en liten hälsning från en som vet hur det är att gå i myskläder till lunch vissa dagar.. Ibland orkar man inte ta tag i så mycket fast man egentligen vill! Tyckte det var bra att du struntade i städningen, jag tycker att det beundrans värt att du orkar städa hela huset en gång i veckan. Här hemma får alla andra göra det medans jag sköter tvätten,eftersom min kropp inte ens orkar det en gång! Ha en jätte mysig kväll! Helt rätt att inte sitta ensam!
Kramar Tessan