onsdag 15 september 2010

Kväll

Andas in, andas ut. Det tar stopp. Ett varmt bad. Andas in, andas ut. Det tar stopp.

Jag är så ofantligt trött men jag kan inte slappna av. Kroppen är i virr varr och tankar flyger och far. Klumpen i magen är stor och det är svårt att andas. Väntar på att ett piller ska hjälpa kroppens muskler att varva ner. Paniken är nära men utåt är jag bara lugn.

Skulle vara roligt och säkert väldigt frigörande att kasta en hel hög med tallrikar i väggen. Fast jag finner ingen logik med att testa det så jag låter de vita porslins tallrikarna vara kvar i skåpet.


Min handläggare på FK är den segaste jag mött. Har haft väldigt bra handläggare där ända fram till att jag fick aktivitetsersättning. Då fick jag den segaste och tröttaste handläggaren av dem alla. En dam med vitt hår, glasögon och ett leende som är segare än en snigel att korsa en väg. Efter en lång väntan och ett påtryckande telefonsamtal från min mor idag fick jag så äntligen svar på i alla fall en del av de frågor jag ställt. (Andra hade hon trots sin långa svars tid inte kommit till sans med att ta reda på.. det skulle hon återkomma med.. när då undrar jag..)

En av mina frågor löd så här; Jag undrar om det finns någon chans att få en ny aktivitetsersättnings period godkänd eller om det blivit
svårare i och med alla nya regler? Eller är det fortfarande som du sa att det är lättare att få det godkänt
när man redan är "inne i systemet" ?


och till svar fick jag; Chans finns det alltid men det har blivit mycket svårare beroende på de nya reglerna. Det har tidigare varit lättare att få det godkänt om man haft ersättning tidigare. Så är det inte numera. Klarar man ett anpassat arbete eller arbete på Samhall har man inte rätt att få fortsättning. Grunden är att funktionsnedsättningen skall nedsätta arbetsförmågan och bero på sjukdom och inte bero på andra besvär som sociala eller kognitiva bekymmer.



Då undrar man ju hur man ska tolka det exakt. Om arbetsförmågan är nedsatt pga en skada då? Eller om en skada har gett bestående kognitiva skador, ska inte de räknas som en fuktionsnedsättning då? Är det bara en sjukdom (eller EVENTUELL skada) som kan göra att arbetsförmågan hos en individ är nedsatt?


Nu ska jag surfa runt på lite andra bloggar och försöka drömma mig in i en annan värld ett tag. Där jag är kry som en citron!


PS. Det var som väntat väldigt trevligt att ha smärtisarna här. En del glada nyheter värmde stort och en del hemska historier väckte rysningarna till liv. Jag hade dock en hund som var odresserad och allmänt inte lik sig själv. Vilket inte bättrade på matte och vovves relation, då matte är och har varit ett bra tag, väldigt utmattad över att vara hundägare.. Detta är inte hundens fel utan det är bristen på ork hos matte som tyvärr visar sig i en olydig hund. Vilket gör det hela 100 gånger värre att vara hundägare..

Inga kommentarer: