lördag 24 oktober 2009

Vem skall jag fråga?

Vem ska jag fråga när något är fel? Ofta när jag mår sämre så går jag runt och gruvar mig för vem jag skulle kunna fråga varför jag mår som jag gör. Undrar vad jag ska göra för att bli bättre, vilka tabletter jag ska ta. Det är inte lätt att lära sig allt detta själv. Speciellt när det inte finns några svar på dina frågor. Ibland mår jag bara sämre, värken skyar i höjderna. Högt upp över molnen och det enda jag ser är den gråa dimma som sveper in över mig då. Vem ska jag fråga då? Det finns ingen läkare som kan svara på mina frågor om varför det ibland blir som det blir.

Det kan jag tycka är jätte jobbigt emellanåt. Ett exempel är nu, de senaste dagarna har jag haft extrem huvudvärk i hela huvudet. Inga tabletter har hjälp och det är väldigt jobbigt att ens bara prata, det liksom ekar in i mitt huvud och jag blir helt slut av min egna röst. Vilken tablett kombination jag ska ta då är svårt att klura ut. För den ena kan jag inte ta med den andra eller så kan jag ta en sådan och en annan men bara en gång av den ena för annars blir det för mycket för mina njurar. Vissa kan jag kombinera ganska många av men kanske inte alla på en gång. Det är en djungel att hålla reda på detta och jag kan ärligt säga att jag inte har så stor koll som jag önskar. Det resulterade i att M igår fick ringa till sjukvårdsupplysningen och höra sig för i mitt ärende. Lite klokare blev vi men jag tyckte ändå att det de sa inte riktigt stämmde med det jag har hört tidigare av andra läkare. Blir svårt att veta Vem man ska lita på. Det handlar ju om mina njurar bla och någon sådan transplantation vill jag inte behöva genomlida i framtiden. Därför är jag oftast lite för skraj att blanda tabletter för mitt eget bästa. Vem ska jag fråga liksom? ( Förresten.. är det njurarna som blir mest påverkade eller är det levern..? hur var det nu med biologin liksom... )

Inga kommentarer: