torsdag 15 oktober 2009

Petra Mede -" Det är min plikt att berätta "

I senaste numret av tidningen LIV, RTP´s egen medlemstidning, så är det ett reportage om Petra Mede. Hon som ledde Melodifestivalen.. Ni kan gå in och läsa den på länken; http://www.rtp.se/index.php?id=549 Klicka sedan på "LIV nr 3 " och så kommer tidningen upp i ett nytt fönster.

Hur som helst, jag vill citera lite från hennes ord och tankar ur texten. Kunde inte säga det bättre själv. Kopierar bara in det hon sagt så får ni själva tolka betydelsen av orden. Mina egna ord står inom parentes.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

"- När man har ont borde man få en lättnad och hjälp att göra något som känns meningsfullt, inte bli belastad med att ägna sig åt pappersarbete. "
( Gud så rätt hon har!! )
" ... Hon berättar om när det tog tre månader att få en griptång och den gången hon fick fylla i massor av blanketter för att till slut få rätt att bada på en så dålig tid och i en annan del av länet, att det knappt var värt besväret. - Det är så deprimerande och blir en så stor del av tillvaron att man hellre vill strunta i det. Hur många orkar med detta för att få bada en gång i veckan? Det står inte i proportion till insatsen. "
( Så är det med ALLT när du är sjukskriven.
En tuff kamp som du måste vara frisk för att orka med. Punkt slut. )
" - Jag hoppades så länge att jag skulle bli helt bra. Jag hade haft som utgångspunkt att göra saker när jag blev bra. Nu började jag istället utgå från läget idag och vad jag kunde göra nu. Det tog tio år att acceptera smärtan, men hon menar ändå att det kommer vara en livslång sorg för henne. "
( Sorgen om det kraschade livet kommer man alltid att bära. Längst där inne i din själ.
Drömmar som aldrig dör ut. Varje dag nu kämpar jag med att försöka se till dagen som den är och vad jag klarar av. Att börja om. Det är inte lätt.. )
" ... Behandlingarna varje dag är något som hon idag kan unna sig.
- Nu när jag har privelegiet att tjäna pengar och har råd med ett
dyrt badkort mår jag bättre och jag är inne i en positiv spiral.
Hon berättar att hon tidigare liksom många andra sjukskriva blev fast i en negativ spiral,
där man inte får det man bäst behöver. - Jag hade så otroligt lite pengar och fick söka hjälp och bidrag. Det är så kränkande när man kämpar bara för att orka leva. "
( Den negativa spiralen är otroligt svår att bryta sig ur när du står på egna ben och kämpar emot myndigheter som inte ens vet vem du är. Du är bara ett fall på ett papper. Inget liv.
Hur högt du än skriker gör sig ingen bekymret att lyssna på dig. )

2 kommentarer:

Anonym sa...

I samma tidning står det ju också om en ung tjej (23).Bra artikel det med.
Tänk att alla skadade ska behöva ha det så.
Beundrar ALLA som kämpar och orkar ändå le /Mam

E oskriven framtid sa...

Hej vännen min! Håller med om att det var en mycket bra artikel och att hon fick fram mycket käslor och tankar om hur det är att vara skadad! Blev jätte glad av ditt samtal i veckan, det förgyllde min kväll! Massa kramar