tisdag 20 oktober 2009

De nya reglerna för sjukskrivna

" Kom och ta mig långt härifrån.. långt härifrån... kom och ta mig långt härifrån.. långt härifrån..." Känner ni igen den gamla slag dängan? Den dunkar i mitt huvud lika hårt som huvudvärken mot tinningarna och pannan. Passande lyrik i sången då stressen över de nya sjukreglerna kryper in i varje liten vrå av kroppen. Inte blir man friskare av detta kaos.

Försäkringskassan har varit på mig som en hök känns det som. Aldrig lugn och ro som sjukskriven. Alltid bråka om något. Inte alltid mot F.kassan, i mitt fall har de varit kanon! Tills den nya regeringen kom med alla nya lag ändringar om oss sjukskrivna. Då föll bomben. Tror jag. Ni skulle veta hur sjukt det är allting, att hela ens öde egentligen ligger i dina egna händer. Det är upp till dig att orka läsa, lyssna, undersöka, skriva, ringa, vänta och ha koll på alla miljoner olika instanser och dylikt. För att du ska ha rätten att inte sättas på bar mark. För att du ska få en chans att leva. Är det rätt? Att de som redan ligger ner, de som blöder, skriker och hjärtat kämpar för fullt. Att det är VI som ska orka lyfta Sverige ur sjukskrivnings träsket? Är det så? Att de som är sjukast, skadade och svaga, att det är dem som ska orka kämpa i motvind varje dag för att de med pengar tycker att vi kostar för mycket? Är det så det ska vara?

Jag har inte VALT att mitt liv ska se ut så här. Det var livet som valde att drabba mig. Ändå är det JAG som får kämpa så fingrarna glöder, så hjärtat jobbar extra varje dag, så att andetagen inte räcker till, så att tårarna ständigt fuktar ögonen.

Som grädden på moset kan våra myndigheter inte kommunicera. De bollar oss nertrampade människor emellan sig dag ut och dag in. Som om vi inte känner av det. Det är klart vi gör!! Försäkringskassan skickar ut brev och ringer oss, påpekar hur viktigt det är att läsa hela tjocka bunten av papper med dubbel sidig information om de nya reglerna. Säger att vi ska ringa till våran A-kassa, om vi har nån, annars får vi skaffa en. Fråga dem vad som gäller, gå med hos dem och betala avgifter för att kanske få ut ersättning av dem när våra sjukdagar tar slut vid nyår. Det bästa av allt är när man väl får tag i någon på A-kassan, då svarar de så fint att de inte vet vad de ska säga. För det finns inga nya regler hos dem. Det är bara ett förslag från regeringen som de i sin tur har gett ett remiss svar på. Sen har det varit tyst.

Men ändå så skickar F.kassan ut all denna information med fyrtio olika varianter av krav och ansökningssätt. IFALL det blir så att det blir godkänt. Fast du måste ändå ansökan om medlemskap innan den sista oktober för att du ska få ut någon ersättning efter nyår. Typ. Fast det är idag den 20 oktober och jag pratade nyss med A-kassan som fortfarande inte vet något.

Får jag min ansökan om aktivitetserättning godkänd? Eller får jag söka aktivitetsstöd? Eller blir det A-kassa? Hamnar jag hos Arbetsförmedlingen och måste gå på ett överlämningsmöte? Ska jag gå på informationen som arbetsförmedlingen har? Jag kommer inte fatta något.. Kommer jag få hjälp av F.kassan efter nyår med aktivitet? Alla dessa frågor.....

Så lätt är det att försöka återhämta sig som sjukskriven när du inte ens vet vad som ska hända med dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

bara en stooor kram/mam