fredag 3 augusti 2012

Piller hit och dit

Fick en fråga om vilka tabletter jag äter för en tid sen. Har försökt svara på frågan på personens egna blogg men jag fick helt enkelt inte till det konstigt nog! Så jag skriver här!

Jag har inga tabletter jag äter varje dag utan bara smärtstillande som jag tar vid behov. Jag har under tidigare år testat några olika tabletter som skulle hjälpa mig med det men min kropp klarade inte av att äta dem. Samt att jag själv absolut inte ville äta tabletter varje dag.

Sen flera år tillbaka äter jag Citodon som smärtlindring och tycker att de oftast fungerar rätt bra. Tar jag dem på kvällen brukar jag sova mycket bättre under natten.

Ibland kombinerar jag dem med andra tabletter men inte ofta. Tex vid en förkylning har jag alltid mera värk och då kan jag behöva starkare dos.

Jag har sen några månader tillbaka även Alvedon 665. Den kan jag ta när huvudvärken närmar sig extrema lägen. Ibland tillsammans med citodon.

Där är åsikterna inom läkarkåren olika, vilket gör mig frustrerande galen! Vissa säger att det är ok att ta dem ihop och vissa säger absolut inte! Vad ska man lyssna på då?!

Jag har även Tiparol, en smärtstillande tablett. Har testat dem för några år sedan och då klarade jag inte alls av att äta dem. Blev för yr och mådde allt för illa. Nu testar jag dem ibland igen. För att kunna variera med Citodon som är starkt beroende framkallande.

Paraflex är den senaste tabletten jag testar. Det är en muskelavslappnande tablett. Jag har nu testat den tre eller fyra gånger men inte känt av någon effekt alls. Så får ta upp det med läkaren till hösten.

Det är i princip de tabletter jag äter. Bortsett från någon ipren eller treo ibland.

1 kommentar:

Jeanette Danielsen sa...

Tack för svaret. Tycker inte heller om att äta mediciner men har motvilligt gått med på att äta tryptizol. Och nu om jag glömmer ta den till natten så får jag skitont på ren svenska. Uppskattar att den halverar min smärta.

Angående dina citodon och alvedon så innehåller dom båda paracetamol. Maxdosen för paracetamol får inte överskrida 8g per dygn eftersom man kan få leverskador.

Paraflex har jag inte provat men har någon liknande som heter norgesic och även den innehåller paracetamol med ett muskelavslappnande medel. Funkar bra när det gör riktigt ont men man blir trött tyvärr.

Haha ibland känner man sig som en riktig försökskanin. //Kram