måndag 31 augusti 2009

Don´t give me fever...

Efter en natt med något som bäst kan liknas med feber frossa, har jag nu slappat nästan hela dagen i soffan med en bok. Tvingade ut mig själv med hunden på en halvtimmas promenad och sen blev det sängen direkt. Värken finns inte bara i nacken idag utan i hela kroppen, mest i mina ben och höfter. Fryser, bränner i huden och är allmänt "febrig". Får se hur det slutar.

Har vaknat av extrem huvud- och nackvärk de senaste nätterna. Sådan värk i huvudet att minsta rörelse av kroppen skickar klumpar till halsen och världen snurrar. Ett riktigt maraton att ta sig upp och in i badrummet efter någon dos medicin som kanske kan hjälpa lite. Ett töcken av värk. Denna eländiga värk.

Igår när jag sjönk ner i soffan på kvällen, efter att ha bakat säsongens godaste rabarberpaj, då kom tårarna igen. Sa till M att jag inte kunde förstå hur jag kunde ha så ont, inte hade vi ju gjort så mycket. Och jag hade doserat! tyckte jag.. Han såg på mig så där varmt och omtänksamt och sa Men Älskling.. Du har ju inte bara lyft några pinnar idag.. Vi har röjt i förrådet, kört fyrhjuling och slängt sopor, lekt med hunden, lagat mat och bakat paj... Vi har gjort ganska mycket. Ibland är det så svårt att inse det själv bara.. Tur jag lever ihop med någon som är så klok. Och som alltid tar hand om mig, oavsett hur jag mår. Hade jag inte haft ökad värk de senaste veckorna (månaderna?!) så hade nog gårdagen också sett annorlunda ut. Då hade jag orkat mer innan jag stupade i soffan och då hade jag kanske inte heller stupat.

Ibland är det så enormt svårt att förstå att man kan få så ont av sin egna kropp. Sitt eget kött och blod. Vid olyckan fick jag inga synliga skador, förutom lite glassplitter i händerna och kanske något blåmärke. Jag tycker att det är så konstigt att dessa mjukdels skador, som jag fått, kan göra så fruktansvärt ont. Det känns ju liksom som om det inte borde kunna göra ont. Att en mjuk del i kroppen inte kan skjuta ut sån smärta. För mig känns det så ologiskt. Om jag hade haft en spricka i någon av mina kotor tex, då hade det verkat mera logiskt att det utger smärta. Men mjukdelar? Mjuka delar liksom... Underligt är det i alla fall.

By the way, fick jag ett mail idag att hund lägret vi anmält oss till i September är inställt. Pga för få anmälda. Jag som hade gått och sett fram emot det så mycket!! Det var liksom det "stora" som skulle ta mig genom September. Typiskt också! Men det kommer nog fler gånger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får väl hitta på nåt annat stort i september!!!!
Du kanske också har lite flunssa i kroppen ,du hade ju ont i halsen förut...Puss ,mams

En oskriven framtid sa...

Vännen min är det din tur att bli dålig nu.. Om du "bara" har ont i halsen och feber ring till vårdcentralen och få en tid å kolla så du inte har halsfluss. Jag blev ju rejält dålig och behövde pencillin för det bara för någon vecka sedan! Hade också jätte ont i hela kroppen då me, min sjukgymnast sa idag att värken flyttar sig från det stället man har ont till överallt! Krya på dej å tack för tjatet om massagen, ska verkligen ge det en chans! Kramen till dej!

Anonym sa...

Jag får ont i mig när jag läser det du skriver. Jag e stolt över dig för du gnäller aldrig, du har alltid humöret på topp när vi ses. Du är en underbar människa.