måndag 15 juli 2013

Några dagar eller någon vecka har gått

Sen mötet med min nya advokat. Nu har det sjunkit in lite mer och det känns nästan som om jag inte varit där..? Konstigt. Allt detta med ny advokat känns konstigt men det som egentligen känns mest skumt är känslan av att allt är så overkligt. Handlar det verkligen om mig? Ja, när jag sitter där på ett möte med advokaten, eller läser jobbiga brev från bolaget jag tvistar mot. Ja just då kan jag känna att det handlar om mig men så här i efterhand när stormen lugnat sig lite känns allt overkligt igen.

Jag har helt underbara föräldrar som ställer upp i ur och störtskur! Utan dem hade jag inte orkat, haft kunskapen eller modet att fortsätta. I över tio år har jag haft en egen advokat och tvistat mot ett försäkringsbolag. Det vi nu kommit fram till är den sista (tror jag?!) punkten i mitt ärende. Inkomstförlust. Smaka på ordet.. Tänk alla dessa år jag inte kunnat jobba pga min skada. Tänk alla framtida år jag troligtvis inte kommer kunna jobba som alla andra... Då handlar det om pengar. Väldigt stora summor pengar med tanke på min ålder.. Det finns nog inget f.bolag som vill betala de summorna..... Det man/jag egentligen faktiskt har rätt till. Så sa min pappa, men det är ju pengar du har rätt till Petra... När han nämnde hur stora summor det ungefärligen handlar om. Jag sa att jag önskade mig kanske något lite mer än de 50.000 kronorna jag tidigare fått för sveda och värk. Som en skvätt i havet jämförelsevis.... 

Ni kanske får en chock och tror jag kommer bli rik nu om någon vecka. Nej, börja andas och sudda ut mitt nummer på mobilen, jag kommer inte bli rik. Jag kanske inte ens får ett öre!!!!


Det är detta som snurrar runt i mitt huvud, det som ger mig ont i magen, tårar i ögonen och kall svepningar längs ryggen emellanåt. Jag har fram tills 5 september på mig att besluta mig för att gå vidare i mitt fall och stämma fbolaget eller helt lägga ner mitt mål. 

Att gå vidare innebär kortfattat; En hård, brutal kamp mot fbolaget. Chansen att vinna hela målet om inkomstförlust och kamma hem det man egentligen totalt har rätt till är minimal. I princip obefintlig. Om jag inte hade haft en massa pengar att spendera på att ta in olika professorer, översteläkare och diverse andra dyra snubbar.. För det har ju fbolaget råd med! Fusk.  

Jag kanske kan vinna en del av målet och få en mindre ersättning men ändå nått. Det i sin tur kan ske på olika vis. Ett, genom förlikning i muntliga förhandlingar. Vilket innebär att man möts innan tingsrätten, säger vad man "vill ha" och är nöjd med för att inte gå vidare till stämning i tingsrätten. Utan sen lägger ner mitt mål för gott. End of story. Finito. 

Kan gå vidare till tingsrätten, väl där kan du ej backa. Väl där kan du hamna i högsta domstolen och efter det om det vill sig riktigt illa kan du hamna i hovrätten. Ni hör ju hur läskigt det låter!! Och allt detta handlar om MIG...  Hjälp, jag svimmade visst.........


Ok. Tingsrätt, högsta domstol eller hovrätt. Allt detta kostar pengar som förloraren, troligtvis jag dvs.. måste betala sen. Mm.. Med vilka pengar då!? Det är ju dem vi tvistar om.... Suck.... I en rättssal sitter det tre nämndemän och en domare. Det är i ett sådant fall de som ska lägga en dom eller avgörande beslut eller vad det nu heter... Hur kan jag lita på att dessa fyra personer är helt opartiska? DET är den största och mest skrämmande frågan i mitt huvud just nu..... 



Nu var det inte meningen att detta skulle bli sånt himla långt inlägg. Har ni tröttnat sen länge kanske? Ja, hur som helst så har jag ju nu äntligen förklarat lite för er vad min hemska huvudbry har handlat om på senaste tiden. Puh! Då kan vi lämna det för en stund! :)


För övrigt är det ju ljuvlig sommar, vi har haft lite semester trippar hit och dit. Är just nu hemma och pular med vårt hus. Målar fönster och njuter av en hel rad nya fönster med! Och ja hoppsan, nya grannar med! Spännande liv på villa gatan just nu..! ;) over and out nu ska jag sluta... ,!

Inga kommentarer: