onsdag 1 februari 2012

onsdag och rutin kontroll

Onsdag morgon och jag ska snart gå till barnmorskan, eller ja.. mödravården heter det kanske..? Det är i alla fall dags för ytterligare en rutinkontroll. Allt är nog bra med parvel, som vi kallar den, där inne. Jag har mina krämpor men så ska det nog vara. Lite små frågor har jag att ta upp annars blir det nog mest det vanliga. Dvs kolla blodtrycket, kanske sockret, lyssna på hjärtljuden och mäta magen.

Idag har jag inget "bil förbud" så efter besöket hos BM tänkte jag bege mig till Ikea och köpa det alla andra blivande föräldrar köper där... En badbalja! 59:- på Ikea vs. 199:- på Babyproffsen... Lätt val ! Jag skulle vilja köpa en sån där klassisk barnstol också, som nästan alla andra också har men det känns lite oprioriterat just nu. Får kanske bli nästa månad eller månaden efter det. Liten kommer ju i alla fall inte kunna sitta i den på ett tag.. Fast.. jag tänker på alla andra barn som kommer på besök... Oo vilka problem man har!

Ryggen, svanken och nacken bråkar som vanligt. Väntar bara på det där ryggskottet samt lääängtar stort efter massage! Herregud snart nio månader utan massage.. Jag brukar bli stel efter en månad utan... ja ni kan ju gissa.. Om M knådar mig lite nu gör det antingen för ont och drar igång så att det blir värre eller så känner jag ingenting alls. Då menar jag verkligen Ingenting alls. Konstigt.

Jag har börjat få ont i händerna också och ibland lederna i benen på natten. Konstigt det här med att vara gravid, vad det kan påverka kroppen!

Annars går dagarna i en enda gröt. Jag sover så dåligt och har gjort så länge så min kropp och knopp hinner aldrig återhämta sig. Den går ständigt på ångorna och frustar av utmattning. Det jobbigaste är nog inte att ha så ont hela tiden, det jobbigaste tycker jag är att vara så snurrig och förvirrad hela tiden. Spelar ingen roll vad jag gör eller hur jag gör saker. Jag uppfattar dem ändå inte riktigt som på riktigt. Jag känner mig aldrig riktigt "med" i verkligheten. Jag känner ständigt en stor stress som bultar på mig, över, under, i mig, på mig. Det är svårt att komma ifrån när jag inte kan tänka klart. Värsta är att nästan ingenting av detta syns eller märks så det är nog lätt att tro att man mår prima just nu. Vi har ju den där masken där igen.. Den är ju ganska bra men lite missvisande ibland.

Nu måste jag ta och kila. Tar ju en liten stund att klä på mig samt att snigla sig den halva kilometern till vårdcentralen.. Ja inte är man snabb inte! Speciellt inte när man har förvärkar som börjat bråka med en mer och mer.

1 kommentar:

Mia sa...

Visst är det fantastisk det här med att vara gravid?:)
När jag var gravid med Mina brukade vi skoja i föräldrafruppen att bebisen käkade upp hjärnan där inne i magen, för man minns inget. Jag glömde till och med bort vad jag hette på vårdcentralen när jag skulle ta de sista proverna i vecka 36 eller nått. :) en till sak som kan komma i de sista veckorna är att man ser nada, jag såg suddigt, tydligen tack vare att slemhinnorna i ögonen blev torra. Jag kunde knappt läsa vägskyltarna där det stod 80 eller 50. :)

Det bästa är väl att det går över, och snart har ni eran fina skatt!:) ska bli jättekul att få se bebisen sen. Hoppas du slipper mer besvär nu Petra.du förtjänar lite vila och ro.

Kram Mia